כיצד לתכנן פעילות ODT שבאמת תשפיע

כיצד לתכנן פעילות ODT שבאמת תשפיע

פעמים רבות קבוצות וארגונים משתתפים בימי גיבוש מסוגים שונים, אשר אולי מהנים אך לא מותירים עליהם רושם רב. כלומר, הפעילות מתפקדת כזמן הפוגה מהשגרה, אך העובדים אינם באמת מיישמים את מה שנלמד. אם אתם רוצים שפעילות הגיבוש שתכננתם באמת תשפיע ותשיג את המטרה שלשמה הוזמנה מלכתחילה, עליכם פשוט לדעת כיצד לבחור את הפעילות הנכונה. וכאן בדיוק, פעילות ODT נכנסת לתמונה.

קודם כל, מדוע דווקא ODT?

סדנת ODT יכולה להיות דרך מאוד עוצמתית מיוחדת לגיבוש קבוצות, אבל כמובן, רק אם הפעילות שכוללת הסדנה מתוכננת היטב. כאמור, סדנאות ODT מאופיינות כך שהן נערכות במרחב הפתוח, התוכן שלהן מותאם אישית ומשתנה בין קבוצה לקבוצה בהתאם לרצונות ספציפיים ואופי המשתתפים. לכן אם אתם רוצים שהסדנה "תעבוד" ותשאיר רושם על המשתתפים ותיצור אצלם שינוי אמיתי שיבוא לידי ביטוי, עליכם לבחור את תוכן הסדנה בצורה שתטמיע את ערכי החברה ואת המסרים שהארגון רוצה להעביר לעובדים שלו.

שימו דגש על בחירה נכונה של מנחים

אם אתם רוצים לתכנן פעילות ערכית שתעניק לצוות המשתתף הרבה יותר מאשר חיזוק תחושת הכיף והביחד, עליכם לבחור בצורה חכמה את המנחה של הסדנה. למנחה יש חשיבות לעיבוד החוויה ולטיפול מקצועי בכל הנושאים שעולים על מנת ליצור בסופו של דבר דיון כנה, מעמיק ופתוח בכל הנושאים הרלוונטיים. טיפול מקצועי, יכול לתרום המון ובאמת להשפיע ולהוביל לשינוי, הן על כל אחד מהמשתתפים באופן אישי והן על הקבוצה. השלב הראשון בתכנון פעילות שבאמת תשפיע הוא בחירה נכונה של מנחים. 

אילו פעילויות באמת יפתחו את צוות העובדים?

לאחר בחירת המנחה, השלב הבא הוא לבחור את הפעילות. כדאי שהפעילות תתאים לקהל היעד ובד בבד תהיה ממוקדת לפיתוח הקבוצה. כדי להתאים את הפעילות בצורה טובה, צריך לעשות שיעורי בית ולנתח לעומק את האתגרים שעמם הקבוצה מתמודדת. רק ניתוח מעמיק יעזור להתאים את התרגילים והפעילות בצורה אפקטיבית ולפעול לפתרון אותם אתגרים. לכן לפני שסתם מזמינים סדנה בצורה אוטומטית, עצרו והשקיעו מחשבה בזיהוי נקודות החוזק והחולשה של הקבוצה.

כיצד לתכנן פעילות ODT שבאמת תשפיע

להתאמת הפעילות לקבוצה, שאלו את עצמכם את השאלות הבאות:

התחילו עם מתן מענה לשאלות הבאות, כאשר באפשרותכם להוסיף שאלות שנראות לכם רלוונטיות:

  • האם חברי הצוות מגובשים?
  • האם ישנם קונפליקטים בין אנשי הקבוצה שיוצרים פילוג?
  • האם יש אנשים שמרוכזים בעצמם ובהצלחתם ובכך מזיקים לקבוצה?
  • איך התקשורת בין האנשים? חיובית או לקויה?
  • כיצד אנשי הצוות מתורגלים לעבוד? לבד או בשיתוף פעולה? ואיך הייתם רוצים שיעבדו בכל משימה?
  • האם חברי הצוות זקוקים ליותר מוטיבציה ולהעלאת המורל?
  • האם אנשי הצוות פתוחים לשינוי, או פוחדים ממנו? והאם הפחד משינוי פוגע בקבוצה?

על ידי תשובות לשאלות הבוערות תוכלו להתאים את הפעילות הנכונה לקבוצה כדי להגיע לפתרונות. ככל שהפעילות תהיה מותאמת אישית, כך הסדנה תוכל להעניק ערך מוסף למשתתפים, לעזור להם להפיק לקחים וגם ליישם אותם.

דוגמאות רבותי, דוגמאות

כפי שאתם ודאי יודעים יש אינספור סדנאות, פעילויות ותרגילים שנועדו לגיבוש, רובם ככולם חולשים על המון תחומים. התאמה בין נושא הסדנה לבין הבעיות בהן נתקלתם מאוד חשובה ויכולה לעזור לכם ליצור את מידת ההשפעה אליה אתם שואפים. אם נתקלתם בבעיות תקשורת, אמון או סטריאוטיפים, ישנם תרגילים שיעשו פלאים, כל עוד הם ממוקדים להתמודד עם בעיות כאלו בדיוק. כאשר מדובר בפעילות ODT תוכלו להיות יצירתיים ולהתמקד בפעילות חווייתית ואתגרית שנערכת בחוץ. מה שבאמת חשוב, הוא שבסוף כל פעילות שתבחרו יתנהל שיח מעמיק שכולו הפקת לקחים. יש המון דוגמאות לפעילויות אפקטיביות ותמיד אפשר להתייעץ עם החברה שמעבירה את הסדנה כדי ליצור התאמה מקסימלית.

ובשורה התחתונה – שמרו על עקביות והמשכיות

אם אתם רוצים באמת להגיע לתוצאות וליצור שינוי אמיתי, אירוע אחד בשנה אינו מספיק. בניית צוות מנצח דורשת עקביות ותהליך שעוזר לכל המשתתפים להטמיע את מה שלמדו ולגעת על בסיס קבוע בכל הנושאים המעסיקים אותם. כמו כן מומלץ מאוד שהפעילות לא תהיה תחרותית. זכרו שהמטרה היא ליצור אחווה ולא לגרום לאנשי הצוות לפעול אחד נגד השני.

צרו קשר